198 miljoner liter vin – är vad vi drack under 2014. En så pass stor siffra att den är svår att förstå, men ändå visar den på en minskning av vinförsäljningen med 0,1 procent sett till 2013. Vi drack alltså mindre än vanligt förra året, även om skillnaden är liten. Och ingen blir nog förvånad över att det vin vi föredrar är det röda och det vita, och vanligast är att vi handlar lådvin. Mest vin dricker man i Stockholm, där det köptes drygt miljoner liter av den totala siffran och minst dracks det i Norrbotten – som endast handlade 1,4 miljoner liter vin.
Det mest populära vinet
Av de röda viner var det mest populärt att handla Umbala, ett rött vin av det billigare slaget med en enkla toner av gröna blad, svarta vinbär och plommon. Detta vin är perfekt till kötträtter, och med tanke på hur mycket kött vi äter i Sverige är det väl ingen större överraskning att det handlar på högst på listan över mest köpta viner. Umbala såldes i närmare 3,7 miljoner liter över hela Sverige och trots att det var det mest populära, har försäljningen av vinet ändå minskat med nästan 22 procent.
Det mest populära vita vinet 2014 var Zumbali Chenin Blanc. Ett vin som har en fuktig smak med inslag av päron och melon. Det är ett väldigt ungdomligt vin med en alkoholhalt på 13,0 och priset för en 3 liters box är 167 – det är med andra ord ett billigt vin. Detta vin såldes i drygt 4 miljoner liter under 2014, vilket är en miljon mindre än 2013.
När man ser till de viner som har inhandlats mest under året kan vi se att det är något billiga viner som är ganska ”lättdruckna”. Kanske är det många som köper dessa viner och har de stående i hemmet för att dricka av när de blir sugna, snarare än att de köper vinet när det ska bjudas på middag? Som alltid med alkohol och vin är det mest nyttiga att dricka lagom, någonting vi även skrivit om i ett inlägg här. Vill du ha hela listan av de mest populära vinerna kan du läsa denna artikel från Affärsvärlden.